Ce trebuie să știi când cumperi o mașina second-hand

În acest articol am selectat câteva ponturi de la samsari şi anume la ce să te uiţi când cumperi o maşină second-hand.

1. Anunţul la prima vedere

Dacă vrem să cumpărăm o maşină găsită într-un anunţ online, cea mai bună impresie despre maşina în sine ne-o putem face citind anunţul şi fiind atenţi la câteva detalii din el. De exemplu, ne uităm la poze şi comparăm ce vedem cu dotările enumerate. Dacă în anunţ este menţionată clima digitală, dar în poze vedem un aer condiţionat manual, dacă în anunţ sunt scrise 4 geamuri electrice, dar într-o poză de la interior vedem în spate geamuri manuale, şi aşa mai departe, e clar că vânzătorul minte şi nu este de încredere. Adică dacă ne minte cu nişte informaţii aşa minore, de ce nu ne-ar minţi cu numărul de kilometri sau cu actele? Pe lângă eventuale minciuni, trebuie să fim atenţi şi la formulări: "full fără piele", "adusă recent", "kilometri reali", "nerulata în ţara" sau "impecabilă, ireproşabila, că nouă" sunt formulări care, de fapt, în realitate spun exact pe dos.

2. Numerele de înmatriculare cenzurate

Automobilele care apar în anunţuri cu numere cenzurate au ceva de ascuns. Fie au rămas pe numele unui proprietar mai vechi, fie nu au ITP sau RCA valabile, fie sunt probleme cu actele. Altfel, de ce ai vrea să cenzurezi plăcuţele de înmatriculare dacă maşina e curată şi cinstită? Oricum se vor vedea la vizionarea LIVE, atunci când pot fi verificate fără probleme. Oricum, îţi recomandăm să îl întrebi la telefon pe vânzător de ce a ascuns numerele, ca să nu faci un drum degeaba până acolo dacă primeşti răspunsuri de genul "păi nu vreau să o vadă fostul proprietar".


3. Maşina lovită şi reparată?

Una din principalele temeri ale unui cumpărător este să nu cumpere o maşină lovită grav şi reparată prost. Nu puţine sunt cazurile de automobile aduse de afară, cumpărate pe bani de nimic deoarece erau lovite sau declarate chiar daune totale, după care reparate, cârpite, şi vândute drept "impecabile" sau "niciodată lovite" la bani supraevaluaţi. Dar ne putem da seama destul de uşor dacă o maşină a fost lovită şi reparată prost, dacă suntem atenţi la câteva detalii pe care vi le enumeram mai jos.

Ponturi de la samsari: La ce sa te uiti cand cumperi o masina second-hand

4. Linia stâlpilor şi a pragurilor cu uşile deschise

Ca să ne dăm seama dacă o maşină a suferit lovituri laterale grave, trebuie în primul rând să deschidem toate cele 4 uşi. După care urmăm, centimetru cu centimetru, urmărind cu degetul lipit pe caroserie, orice urmă de denivelare, chit, sudură sau alte defecte. O maşină fără lovituri trebuie să aibă linii continue, drepte, fără defecte, pentru că sudurile din fabrica sunt ascunse sub chedere. O maşină lovită şi reparată, oricât de bine a fost făcută, se cunoaşte dacă ne uităm cu atenţie. Urmăm astfel linia pragurile, acolo unde se închide uşa, a stâlpilor, urcam spre plafon, coborâm din nou spre balamale, după care repetăm acest traseu la fiecare uşă.

Ponturi de la samsari: La ce sa te uiti cand cumperi o masina second-hand

5. Sub capotă din faţă se ascund loviturile frontale

Dacă maşina a fost lovită în faţă, uşor sau mai tare, ne putem da seama uşor şi de acest lucru. Ca la portiere, urmărim linia traggerului şi a aripilor pe interior, unde vine capota, ne uităm la oalele amortizoarelor, la tampoanele de bara, acolo unde sunt capetele lonjeroanelor, dar şi la faruri dacă au urechi rupte, la radiator dacă e îndoit şi la alte elemente de plastic cu prinderi rupte. Oriunde vedem urme de suduri, îndoituri, rugină, vopsea umflată sau aplicată prost, acolo a avut loc o intervenţie. Adică maşina a fost lovită şi reparată. În primul rând, dacă un vânzător ne spune că maşina nu a fost lovită niciodată, dar găsim urme de reparaţii, plecăm şi nu mai privim înapoi: e clar că avem de-a face cu un vânzător mincinos care, probabil, nu spune adevărul la niciun detali al maşinii.

Ponturi de la samsari: La ce sa te uiti cand cumperi o masina second-hand

6. Uzura interioară şi kilometrii falşi

Dacă nu avem relaţii la importator oficial care are acces la baza de date, unde poate introduce o serie de sasiu ca să verifice numărul de kilometri reali ai unui automobil, ne putem da seama după câteva detalii dacă maşina e sinceră sau nu. Dacă maşina arata pe bord 130.000 de kilometri dar scaunul şoferului e uzat şi rupt, volanul e tocit, schimbătorul e şi el zgâriat, e clar că maşina are peste 250.000 de kilometri. Sau chiar şi 500.000... Mai putem să aruncăm un ochi şi spre pedale, dacă au cauciucul uzat, la presuri, la mocheta şi chiar la clanţele exterioare, dacă au urme de zgârieturi de la unghii. Orice maşină prezintă multe semne de uzură, trebuie să ridice câteva semne de întrebare cu privire la numărul real de kilometri.

Ponturi de la samsari: La ce sa te uiti cand cumperi o masina second-hand

7. Partea mecanică

Ideal ar fi să duci maşina la un mecanic care să o ridice pe un elevator şi să-ţi spună ce se ascunde sub ea. Adică să verifice articulaţiile, suspensiile, starea frânelor şi locurile în care este rugina. Dar dacă nu poţi beneficia de acest lux, te poţi descurca şi singur dacă eşti atent la câteva detalii. Poţi să îţi dai seama dacă sunt probleme la articulaţii după o scurtă plimbare, inclusiv pe un drum pietruit sau trecând peste şinele de tramvai. Dacă se aude o bătaie, trebuie ceva schimbat. La frâne, poţi să te uiţi prin jante, la uzura plăcutelor şi la cea a discului de frâna, dacă are sau nu şanţuri adânci. Foarte importantă este şi verificarea unor eventuale scurgeri de lichide, dacă se văd sub motor.

8. Seria de saşiu şi de motor

Importantă este şi verificarea seriilor de saşiu şi de motor, pentru că se mai întâmplă să dai peste automobile dubioase, fie cu seriile sudate, fie cu motorul înlocuit. Şi atunci când ajungi la RAR sau la un service de ITP, o să te trezeşti că ai probleme majore. Aşa că nu te sfii să îi ceri vânzătorului cartea maşinii şi să confrunţi seria din acte cu cea care este stanţata sub capotă. La motor nu este din păcate la fel de uşor, dar sunt automobile mai noi, care au seria de motor la vedere. Nu strică să investeşti câteva minute ca să verifici ambele serii.

Ponturi de la samsari: La ce sa te uiti cand cumperi o masina second-hand

9. Curăţenia de la motor

Dacă tot ne aflăm sub capotă, îţi mai spunem un amănunt care trebuie ţinut minte. Şi anume, cât de curat este un motor. Dar aici ne referim la scurgeri de lichide, ulei mai exact, nu la praf sau cine ştie ce rămăşiţe de frunze şi fulgi de la păsări. Când ridicăm capota motorului, trebuie să ne uităm în jurul vasului de la servodirecţie, pe blocul motorului, lângă garnitura capacului de la tacheţi, pe lângă pompa de frâna, acolo unde se îmbină cutia de viteze cu motorul, în căutarea oricărei urme de scurgere. E clar că dacă un motor pierde diverse lichide, nu a fost îngrijit cum trebuie.

Ponturi de la samsari: La ce sa te uiti cand cumperi o masina second-hand

10. Rugina

Nu contează dacă maşina are 20 de ani vechime sau doar 5 ani. Pentru că am văzut şi automobile aproape noi cu urme serioase de rugină. Dar este normal în România, o ţară cu 4 anotimpuri, să apară rugină, pentru că şoferii nu prea au grijă de maşini şi nu le duc la spălătorie foarte des. Rugina se instalează de obicei primăvara, după o iarnă lungă, în care s-a circulat mult cu autoturismul în mediul urban, acolo unde şoseaua a fost stropită des cu soluţie de dezgheţare, cu sare şi cu nisip. Pentru că nisipul zgârie vopseaua, după care soluţia şi sărea ajung la tabla curate şi încep să lucreze, apare rugină care ulterior se întinde şi la tablă curată, sub vopseaua neafectată. De obicei, rugina apare la praguri, la arcadele roţilor şi la stâlpii dintre portiere, în partea de jos. Trebuie să verificăm atent vopseaua şi să pipăim cu mâna eventuale umflături de la rugina. Poate să nu fie ceva greu, ci ceva care se repara uşor, dar e bine să ştim dinainte cu ce ne confruntăm, înainte să plătim banii pe automobil.

11. Actele

La fel că starea maşinii sunt importante şi actele. Trebuie să ne asigurăm că avem la maşină talon, carte, fisa fiscală şi, eventual, dovada platii taxei auto la ANAF. Niciodată nu trebuie să ne luăm după spusele unui vânzător care încearcă să ne convingă că taxa e plătită, după care, când vrem adeverinţa, ne trezim că nu e plătită şi că trebuie să scoatem din buzunar încă 1000 de Euro... Trebuie reţinut şi că talonul maşinii nu trebuie să aibă înscris pe spate, la menţiunea 'Instrainat catre', spaţiile completate. Aici vom completa noi, cumpărătorul, când ducem actele la poliţie. Mai mare atenţie trebuie acordată maşinilor care sunt aduse de afară, neintmariculate. Acestea trebuie să aibă mai multe acte, a căror lista completă se poate găsi pe site-ul oficial al DRPCIV. Nu trebuie să plăteşti niciun Euro înainte să te convingi că maşina are toate actele în regulă, altfel te-ai putea trezi cu probleme, cu acte false, fisa fiscală inexistenta sau cine ştie ce surprize neplăcute.
Top
Abonează-te
X

Abonează-te!

Abonează-te să primeşti noutăţile direct pe adresa ta de email.

ClickWEB.ro